
Ik had in het verleden van Joyce al ‘In de familie‘ gelezen. En was hier erg enthousiast over. Dus toen ik hoorde dat ze met een nieuw boek bezig was, werd ik nieuwsgierig. Nadat ik gelezen had, waar het boek over ging, hoefde ik niet lang na te denken. Dit boek wilde ik erg graag lezen. Nadat we ook nog een persmail ontvingen van het boek, hoefde ik niet lang te twijfelen. Ik mailde snel terug en we ontvingen het boek dan ook om te recenseren van de uitgever. Hier willen we Ambo Anthos hartelijk voor bedanken.
Informatie die te lezen is op de achterflap van dit boek: Claire Kant is een hardwerkende influencer en bouwde dankzij manager Thomas in korte tijd een droomcarrière op. Op beeld lijkt haar leven een sprookje, maar achter de schermen gaat een schrijnende werkelijkheid schuil en legt haar verslechterende gezondheid een bom onder haar succes.
Thomas de Bruijne ontwikkelde dankzij paradepaardje Claire en de dubieuze financiële hulp van zakenpartner Reinier zijn talent agency tot het meest gewilde influencersbureau van Nederland. Maar nu Claires gezondheid opspeelt, moet hij verder gaan dan ooit om de droom te blijven verkopen.
Joelle Lammerstee is een documentairemaker en stelt de waarheid boven alles. Ze keurt de bewerkte wereld van influencers geen blik waardig tot haar baan op het spel staat en een docu over Claire haar kan redden. En niet alleen dat. In haar zoektocht naar de waarheid heeft ze een verborgen agenda. Hoe goed kennen we onze naasten? Wat is de echte waarheid in de wereld van influencers en filters?
De cover
Op de cover staat een jonge vrouw die er perfect uitziet. Dit is zoals influencers hun volgers willen doen geloven dat hun wereld er uit ziet. Perfect… Dat straalt de cover ook echt uit. Maar dan valt de quote ‘Welkom in de onlinewereld van influencers, waar alles kan en de waarheid niet bestaat.’ op en weet je dat er meer aan de hand is. Mijn interesse is gewekt. En natuurlijk staat de naam van Joyce Spijker op de cover, dus dat speelt ook mee dat ik nieuwsgierig ben. Hierdoor zou ik het boek opgepakt hebben om de achterflap te gaan lezen.
De auteur
Joyce Spijker studeerde Nederlandse taal en letterkunde en werkte bijna tien jaar als communicatieadviseur en woordvoerder. In 2013 debuteerde ze met ‘Spotlight’ en daarna volgden nog de boeken ‘In de familie’ en ‘Ruimte voor liefde’. Spijker werkt ook als schrijfcoach, contentspecialist en gastspreker.
Het verhaal
Claire werkt als influencer die met behulp van manager Thomas van EPIC in een korte tijd een droomcarrière opgebouwd heeft. Op beeld lijkt ze een geweldig leven te hebben, maar de werkelijkheid ziet er iets anders uit. Haar gezondheid is ontzettend verslechterd. En hierdoor stelt ze zichzelf regelmatig de vraag of ze dit nog lang vol kan houden?
De ‘Talent agency’ EPIC van Thomas is dankzij Claire een enorm succes en het grootste influencersbureau van Nederland geworden. Maar dan blijkt hij opeens rekening te moeten houden met Claire’s gezondheid. En moet hij verder gaan dan ooit om de droom te blijven verkopen.
Joëlle is documentairemaker en vindt dat de waarheid altijd aan bod moet komen in haar documentaires. Ze heeft geen goed woord over voor de nepwereld van influencers. Maar dan kan ze haar carrière een boost geven door een documentaire te maken over EPIC. Maar in de zoektocht naar de waarheid heeft Joëlle een verborgen agenda. Haar lijfspreuk ‘De waarheid voor alles’ verandert in ‘alles voor haar waarheid’ en dit brengt haar aan de rand van de afgrond…
Gesigneerd
Natuurlijk is het altijd erg leuk als een boek gesigneerd is. Omdat Joyce daarnaast ook nog eens een Limburgse is, kan die handtekening eigenlijk niet ontbreken. Tijdens de boekpresentatie in Kerkrade hadden we het boek nog niet ontvangen voor recensie. Dus we zijn de dag erna naar Boekhandel Deurenberg gegaan waar Joyce een signeersessie had. Hier hebben we een boek gekocht en laten signeren.

Mijn mening
Ik was erg benieuwd naar dit boek. Aangezien we ook naar de boekpresentatie geweest waren, van ‘Volg me’, en hier al iets over het boek en de wereld van influencers gehoord hadden, was ik nieuwsgierig hoe het boek me zou bevallen.

Het verhaal begint met een proloog, waardoor je meteen meer wilt weten. Wat is daar gebeurd? En wat heeft dit met het boek te maken? Dit heeft Joyce heel goed gedaan. Want je moet echt tot de epiloog wachten voordat dit stukje echt goed duidelijk wordt en dat ik zelfs even terug moest bladeren naar de proloog om te lezen hoe het nog eens zat. En ik toen zoiets had van ‘Ohhhh zo zit het’. Dus lees de proloog goed. 🙂
Het verhaal wordt verteld vanuit Claire, Thomas en Joëlle. Hierdoor krijg je het verhaal van drie kanten te horen. Namelijk de influencer, de manager en de documentairemaker. Hierdoor zie je al snel dat ze alle drie een ander doel voor ogen hebben. Dit heeft Joyce heel goed onder woorden gebracht. Ondanks dat niet alle personages erg diep uitgewerkt zijn, is dat absoluut niet storend en past dit erg goed bij de snelle wereld van influencers. Ik denk dat Joyce deze wereld wel goed beschreven heeft. Hoe vaak zie je niet de perfecte foto’s van grote merken, waar tientallen jonge meisjes op reageren. Het liefst zouden deze jonge (veelal) meisjes zelf deze rol willen hebben.
Ook komen er een aantal keren een aantal DM’s (privéberichten in Instagram) van een meisje voorbij. Die aan Claire gericht zijn. Het blijft een tijdje onduidelijk wat die precies met het verhaal te maken hebben en wat de DM’s te betekenen hebben, maar gaandeweg het verhaal wordt dit duidelijk en vallen de puzzelstukjes op zijn plek.
Het verhaal heeft een onderhuidse spanning. Zeer zeker vanaf het moment dat Joëlle in beeld komt. Maar of ik het echt een thriller vind, dat weet ik niet. Ik zou het eerder een spannende roman noemen. Maar de spanning is wel gedurende het hele boek aanwezig, waardoor ik iedere keer zoiets had, oh nog even dit hoofdstuk uitlezen. En ondertussen was ik dan alweer een heel aantal hoofdstukken verder. Maar dat is voor mij een teken dat een boek goed is, als ik het boek zo kan wegleggen, dan heb ik niet zo zeer het gevoel dat ik wil weten hoe het nu verder gaat. En dat had ik bij dit boek wel.
Joyce heeft voor de toekomst nog heel veel plannen. Ze is onder andere bezig met een opzet te schrijven voor twee series, twee films en gelukkig ook weer een nieuw boek. 🙂 Ik ben benieuwd of de series en films net zo pakkend worden als haar boeken. Ik blijf haar in ieder geval volgen. En als haar series en films uit komen… Dan zal ik deze ook gaan kijken. Al is het maar om te kijken of ik daar net zo enthousiast over wordt.
Leesfragment
Ben je na het lezen van mijn recensie nieuwsgierig geworden naar dit boek? Lees dan zeker onderstaand leesfragment.
Volg-meGegevens van dit boek:
Titel: Volg me
Auteur: Joyce Spijker
Uitgever: Ambo Anthos
Aantal pagina’s paperback: 312
Verteller luisterboek: Karin Douma
Duur luisterboek: 08:40:31
ISBN paperback: 9789026347405
ISBN e-book: 9789026347412
ISBN luisterboek: 9789026350634
Prijs paperback: € 16,99
Prijs e-book: € 12,99
Prijs luisterboek: € 12,99
Dit boek is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel en Bol.com.

Zoals ik hier boven al aangaf, hadden we het recensie-exemplaar van dit boek nog niet ontvangen en hebben we een boek gekocht bij de boekhandel. Daarom hebben we besloten om het extra exemplaar te verloten onder onze volgers.
Wat moet je hier voor doen?
- Like Koukleum.nl op Facebook.
- Like het bericht op Facebook.
- Laat een reactie achter onder het bericht op Facebook en tag eventueel je Facebook lees vrienden.
Wil je extra kans maken of heb je geen Facebook en wil je toch kans maken?
- Deel het bericht op Facebook openbaar op je Facebook profiel.
- Volg Koukleum.nl via mail, deze mogelijkheid vind je rechts bovenin hier, op de website. (let op dat je de mail die je ontvangt bevestigt).
- Volg Koukleum.nl op Bloglovin en save het bericht over deze winactie.
- Volg Koukleum.nl op Twitter en like en retweet het bericht over deze winactie.
- Volg Koukleum.nl op Instagram, like de foto over deze winactie en plaats deze foto 24 uur in je story en tag ons in het bericht.
- Laat een reactie achter onder dit bericht welke stappen je gevolgd hebt.
Deze winactie loopt tot en met 25 februari 2020. Hierna zullen wij zo snel mogelijk de winnaar bekend maken.
Ik doe graag mee ben al lid op Facebook en op Instagram en vriendinnen getagged en ik heb het gedeeld op Facebook.
Wat een prachtige cover
Ik doe graag weer mee.
Schitterend boek lijkt me dit alleen de foto op de cover is zo gaaf
Ik doe graag mee. Lijkt mij een mooi boek.
Ik doe graag mee met deze winactie! Ik heb wel veel gehoord over deze schrijfster, maar nog nooit iets gelezen van haar. En dat terwijl ik zo veel lees. Eigenlijk schandalig, maar dit is een mooie kans, om kennis te maken. En wie weet, kan ik weer een nieuwe favoriet toevoegen aan mijn lijstje Nederlandse schrijfsters!
De recensie stimuleert me om me op te geven. Lijkt een prachtig boek, dus ik doe mee!!
Ik doe ook graag mee. Ben je net gaan volgen op Facebook, maar niet zo actief daar, dus daarom ook aangemeld voor de nieuwsbrief. Persoonlijk vind ik dat fijner.
Ik ben erg benieuwd naar het verhaal, mede omdat het te maken heeft met de onlinewereld.
Ik volg op Bloglovin en ontvang de nieuwsbrieven.
Alle stappen door gelopen, erg leuk ❤❤?? Groetjes Anneliese