In gesprek met… Chris Houtman + Winactie

© Bonnita Postma

Voorheen interviewden wij de auteurs altijd tijdens ons eigen evenement, Koukleum meets auteurs, maar sinds Covid-19 is dit natuurlijk niet meer mogelijk. Daarom doen we dit tegenwoordig digitaal.

Wij werden benaderd door Xander uitgevers of wij interesse hadden in een interview met auteur Chris Houtman. Wij waren erg nieuwsgierig naar deze auteur. Vandaag verschijnt zijn nieuwste boek ‘De Veleda erfenis’ en dit leek ons een goede reden om deze auteur eens aan de tand te voelen. Lezen jullie gezellig mee?

Voor de mensen die je nog niet kennen, wie is Chris Houtman?

In 1955 geboren in Den Haag, opgegroeid in Wassenaar, in een katholiek gezin met vijf jongens. Op mijn achttiende verhuisd naar Amsterdam waar ik een blauwe maandag Nederlands heb gestudeerd, maar me vooral bezighield met cabaret. In 1977 met het Lagelandencabaret winnaar van het Camarettenfestival in Delft. Vervolgens begonnen aan een studie theologie, op de Katholieke Theologische Hogeschool van Amsterdam, een instituut dat niet meer bestaat. Ik had een vage notie om priester te willen worden, maar God was genadig want juist doordat ik deze studie had gekozen, vielen mij de schellen van de ogen en ben ik voorgoed van mijn geloof genezen, alhoewel ik nog wel steeds affiniteit heb met de rooms katholieke wereld en haar gedachtegoed. Hierna ben ik teruggekeerd naar het theater, als stafmedewerker van Theater de Engelenbak in Amsterdam. Daarna gewerkt voor de KRO, zowel bij de radio als de televisie en uiteindelijk terecht gekomen bij IDTV, waar ik o.m. het programma Taxi maakte en mijn eerste schreden zette als scenarioschrijver o.a. voor de NCRV serie ‘Help!’ en serie ‘Finals’ voor BNN. In 2013 kreeg ik keelkanker en moest ik een zware operatie ondergaan waarbij mijn stembanden en strottenhoofd werden verwijderd. Sindsdien spreek ik middels een stemprothese. Mijn televisie- en theaterwerk was hierdoor niet meer mogelijk, dus ik moest het roer omgooien. Het werd full time schrijven. In november 2017 verscheen mijn eerste boek, in juni van dit jaar volgt mijn negende.

Je bent voor dat je ging schrijven, o.a. scenarioschrijver geweest, is het schrijven van een boek heel anders dan scenario’s schrijven? Want voor ons als lezers is een boek vaak een film wat zich in het hoofd afspeelt. Is dat hetgeen wat je ook met een boek wilt bereiken?

Ja, wat de structuur en spanningsopbouw betreft schrijf ik mijn verhalen nog steeds alsof het scenario’s zijn. Ik denk in scenes en niet in hoofdstukken. Ik gebruik typische scenario-mechanismen als clifhangers, time locks of option locks, dubbele verhaallijnen die ergens samenkomen, snelle scènewisselingen. Maar waar ik wel enkele jaren op heb geoefend voordat ik mijn eerste boek naar een uitgever durfde te sturen, was het onder de knie krijgen van de typische ambachtelijke elementen die bij het schrijven van romans horen. En weet je wat het leuke is? Als scenarist schrijf je geen eindproduct dat bedoeld is om te lezen, het is een recept waarmee acteurs, een regisseur, een productieteam, een technische crew, een editor en nog heel veel andere vakmensen aan de slag gaan om het uiteindelijke werk te scheppen. Een roman echter is een op zichzelf staande kunstuiting. Het is autonoom en heeft al die televisiemensen niet nodig. Je hebt geen idee hoe bevrijdend dat was voor mij als auteur. Ik hoefde bijvoorbeeld geen rekening meer te houden met productiebudgetten, die bepalend waren voor de vraag of een scene al dan niet betaalbaar en dus haalbaar was. Heerlijk.

Vandaag verschijnt je nieuwste boek ‘De Veleda erfenis’. Kun je ons vertellen waar dit boek over gaat?

‘De Veleda erfenis’ is het laatste deel van mijn Veleda trilogie waarin het verhaal wordt verteld van de jonge Friese priesteres Elfleda die in de eerste eeuw na Chr. namens haar stam als gijzelaar wordt uitgezonden naar het keizerlijke hof in Rome. Aldaar krijgt ze te maken met de beroemde wetenschapper Plinius de Oudere, die zich over haar ontfermt. Het verhaal van Elfleda speelt zich af tegen de voornaamste historische gebeurtenissen van die tijd: het regime van keizer Nero, de opstand van Boudicca, koningin van de Britse stam der Iceni, Nero’s afzetting en diens zelfmoord, de burgeroorlog die vervolgens ontstaat in het Romeinse Rijk, waarbij binnen het tijdsbestek van één jaar maar liefst vier keizers om de troon strijden en tot slot de – door de Germaanse zieneres Veleda geïnspireerde – Bataafse opstand tegen Rome. Los van alle plotwendingen en verhaallijnen van de personages is het een caleidoscopische vertelling die qua thematiek eigenlijk verrassend actueel is en die – als je het op de keper beschouwt – zich net zo goed in onze huidige tijd zou kunnen afspelen.

Veel auteurs hebben een eigen schrijfplekje. Heb jij ook zo’n fijn plekje?

Ik werk in de woonkamer, aan een grote tafel, waarop volop ruimte is om alle boeken, tijdschriften en notities uit te spreiden die ik nodig heb als ik aan het schrijven ben of mijn research doe. Is het een fijne plek? Ja. Ik heb onze hond in de buurt die me op tijd waarschuwt om samen met hem de benen te strekken. Aan de andere kant van de woonkamer staat het bureau waar mijn vrouw sinds de corona crisis werkt. We houden als het ware kantoor, van negen tot vijf, daarna duik ik de keuken in. Ik pak het schrijven meestal weer op rond negen uur ’s avonds en werk dan dikwijls door tot 01.00 uur. Voor de corona-perikelen schreef ik ook veel buiten de deur: in de trein, ergens op een terras met een inspirerend uitzicht, of in een gezellig druk grand café waar je kunt fantaseren over alle mensen die je ziet. En als het lekker weer is: in de tuin, onder een parasol. Met de hond naast me op de bank.

Kunnen we dit jaar, buiten ‘De Veleda erfenis’, nog iets van jouw hand verwachten?

Ja, eind juni verschijnt mijn nieuwe boek, ditmaal een historische thriller getiteld ‘Het Pompeii complot’. Het wordt een echte pagetuner, met veel verrassende plotwendingen en een zinderende spanningsboog. Zoals de titel doet vermoeden speelt het verhaal zich af ten tijde van de uitbarsting van de Vesuvius, maar ook gebruik ik de bouw van het Colosseum als historisch decor. Waren de drie boeken uit de Veleda serie echte historische romans, hier komt het accent meer te liggen op de thrillerelementen.

Jouw boeken hebben als leidraad altijd religie en/of de Verenigde Staten. Na ‘Het getal van het beest’ besloot je de Veleda trilogie te gaan schrijven. Het getal van het beest gaat over het moderne Amerika, terwijl de Veleda trilogie terug gaat naar het oude Rome ten tijde van Keizer Nero. Hoe kom je op de ideeën van de boeken, want die lijken me toch mijlenver uit elkaar te liggen?

Ik schrijf graag over zaken die op de een of andere manier voor mij een persoonlijke betekenis hebben en een raakvlak hebben met wat ik heb meegemaakt in mijn eigen leven. Niet alleen maakt dat mijn eigen schrijfproces interessanter, maar ook gemakkelijker. Ik ben ingevoerd in de materie, als ik research doe weet ik ongeveer waar ik moet zoeken. En wat de keuze van de verhaalthema’s betreft, ja ook al lijken die op het eerste gezicht mijlenver uit elkaar te liggen ze hebben op een onderliggend niveau toch met elkaar te maken. Religie is inderdaad een terugkerend thema, maar ik trek het breder dan het rooms katholicisme, in mijn historische jeugdroman ‘Het geheim van de goudenregen’ gaat het om de Pilgrimfathers en in de Romeinse verhalen juist over het veelgodendom en natuurreligie. Wat Amerika betreft, komt mijn inspiratie voort uit het feit dat ik in mijn jeugd een jaar als uitwisselingsscholier bij een Amerikaanse gezin in Ohio heb gewoond en daar naar de High School ben gegaan.

Doe jij veel research voor je boeken? En zo ja, hoe ga je dan te werk?

Ja, ik doe inderdaad veel research. Niet alleen om uit te zoeken of details wel kloppen, maar ook ter inspiratie. De werkelijkheid is namelijk altijd vele malen verrassender dan ik zelf zou kunnen bedenken. In mijn research probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van authentieke bronnen: brieven, dagboeken, contemporaine berichtgeving en wetenschappelijke geschriften uit vervlogen tijden. Ik tracht mezelf zoveel mogelijk onder te dompelen in de tijd waarover ik wil schrijven, bezoek de locaties (al is dat momenteel wat ingewikkelder door de coronacrisis), maar gelukkig bestaat er ook veel beeldmateriaal in de vorm van documentaires en reisverslagen.

Heb je altijd al de droom gehad om auteur te worden?

Een droom? Nee, zo zou ik het niet willen noemen. Maar wat ik wél altijd heb gehad is de drang om te schrijven en verhalen te vertellen. Dat deed ik al op de middelbare school, tijdens mijn studie, in het theater, bij de radio en bij de televisie. Door mijn ziekte heeft het schrijven nu wel een andere vorm gekregen en is mijn beleving tijdens het schrijfproces intenser geworden. Dat was overigens wel iets waar ik altijd van heb gedroomd: dat ik mezelf kon verliezen in een verhaal, dat ik als het ware een film kon afspelen in mijn eigen hoofd. Dat is het mooiste wat je als schrijver kunt meemaken.

Heb je er al eens over nagedacht om een boek samen te schrijven met een andere auteur? Zou dit wellicht iets voor de toekomst zijn, en zo ja heb je dan al een auteur in gedachten? Of schrijf je liever alleen?

In mijn televisietijd heb ik altijd veel met anderen geschreven, dat was erg inspirerend, maar nu vind ik het heerlijk om in mijn uppie te kunnen schrijven. Maar tegelijkertijd maak ik een boek niet in mijn eentje. Op de uitgeverij wordt gewerkt met uitermate deskundige en betrokken redacteuren en die geven stapels nuttige feedback, ook tijdens het schrijfproces. En daar ben ik erg blij mee.

De lezers kunnen nu kans maken om de volledige Veleda-serie, bij ons, te winnen. Waarom zouden lezers jouw serie moeten gaan lezen?

Niks moet. Maar als je van spannende filmische verhalen houdt, dan kun je met mijn boeken waarschijnlijk een mooie tijd beleven. Of als je om geschiedenis geeft. Maar nogmaals, niks moet. Al vind ik het natuurlijk altijd leuk om te ervaren dat er toch weer meer nieuwe lezers zijn die van mijn verhalen genieten. Dus… grijp je kans, zou ik zeggen!

We willen Chris Houtman natuurlijk hartelijk bedanken voor deze openhartige antwoorden. Wij zijn weer veel meer over hem te weten gekomen.

Ben je ook altijd al benieuwd hoe je een historische roman schrijft? Chris Houtman schrijft op de website van Xander uitgevers een serie waarin hij vertelt hoe je deze historische romans schrijft. Erg leuk en leerzaam om te lezen. Dus ga zeker eens een kijkje nemen.

En wat natuurlijk extra leuk is, is dat iemand kan gaan genieten van de volledige Veleda trilogie van zijn hand. Dus, zoals Chris al zei… grijp je kans en doe mee aan onderstaande winactie.

Wij mogen één keer de volledige Veleda trilogie, geschreven door Chris Houtman, verloten. Hier willen wij Xander uitgevers natuurlijk hartelijk voor bedanken. Deze trilogie bestaat uit de volgende boeken:

  • De Veleda voorspelling
  • De Veleda vloek
  • De Veleda Erfenis

Wat moet je hier voor doen?

  • Stuur een mailtje naar Winacties@koukleum.nl o.v.v. ‘De Veleda trilogie.’ en vermeld in het mailtje je volledige voor- en achternaam, je adresgegevens en of je extra stappen (Zie hieronder) gedaan hebt om extra kans te maken.

Wil je extra kans maken?

  • Like Koukleum.nl op Facebook en like en/of deel ons interview + winactie op Facebook.
  • Volg Koukleum.nl via mail, deze mogelijkheid vind je rechts bovenin hier, op de website. (let op dat je de mail die je ontvangt bevestigt).
  • Volg Koukleum.nl op Bloglovin en save het bericht over dit interview + winactie.
  • Volg Koukleum.nl op Twitter en like en retweet het bericht over deze interview + winactie.
  • Volg Koukleum.nl op Instagram, like de foto over dit interview + winactie en plaats deze foto 24 uur in je story en tag ons in het bericht.
  • Volg Koukleum.nl op LinkedIn. Geef het bericht over dit interview + winactie een duimpje en deel het bericht.

Deze winactie loopt tot en met 3 maart 2020. De maandag hierop volgend zullen we de winnaar bekend maken.

Succes!

10 thoughts on “In gesprek met… Chris Houtman + Winactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge